Visie op onderwijs
Op Daltonschool ‘’Het Gouden Ei’’ stellen wij in ons onderwijs het talent van de kinderen centraal. Het is hun toekomst waar wij op onze school een brede basis leggen. We proberen daarbij om de leerlingen te stimuleren, zich vanuit verwondering voor de wereld en nieuwsgierigheid naar de ander tot een individueel sterk persoon te ontwikkelen.
Daltononderwijs is een onderwijsvorm waarbij niet de inhoud van de leerstof verandert (aantal vakken en hoeveelheid leerstof blijft hetzelfde), maar de wijze waarop deze leerstof wordt aangeboden. Naast het bijbrengen van kennis en vaardigheden komen ook zaken als opvoeding, begeleiding naar volwassenheid en voorbereiding op de maatschappij duidelijker aan de orde. Bij dit alles gaat het Daltononderwijs uit van vijf kernwaarden:
- Zelfstandigheid
- Samenwerken
- Verantwoordelijkheid
- Reflectie
- Effectiviteit
(Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) , 2014)
Op onze school zien we Daltononderwijs als basis voor onze onderwijsvisie. Met het Daltononderwijs als uitgangspunt komen wij bij de volgende pedagogische en didactische visie:
Pedagogische visie
“Als alle kinderen dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt”.
Een kind kan zich ontwikkelen wanneer het zich geaccepteerd en veilig voelt in zijn omgeving. Een ontwikkelingsstimulerende omgeving biedt het kind de ervaring van autonomie, competentie en relatie. Wanneer in deze behoeften wordt voorzien, ervaart het kind dat hij er mag zijn waardoor het groei volgt of mogelijk wordt.
Het onderwijs van onze school is hierbij gebaseerd op de volgende kernwaarden:
- Samenwerken
- Vertrouwen
- Structuur
- Ouderbetrokkenheid
- Uitdaging
- Creativiteit
- Eigenaarschap
Samenwerken
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren samen te werken, daarbij komen we tegemoet aan de 21-century skills d.m.v. uitdaging, creativiteit en eigenaarschap. Deze lichten we later verder toe. We zijn ons ervan bewust dat dit samenwerken een leerproces is waarbij onze leerlingen en leerkrachten steeds aan moeten blijven werken.
Vertrouwen en structuur
Wij vinden het belangrijk om een duidelijke, gestructureerde sfeer te scheppen waarin leerlingen, leerkrachten en ouders zich veilig, gewaardeerd, geaccepteerd en vertrouwd voelen. We willen graag dat kinderen met plezier naar school komen en we leren hen op een open, respectvolle en betrokken manier om te gaan met elkaar.
Ouderbetrokkenheid
Wij willen steeds in gesprek blijven met de ouders. Wederzijds respect en eerlijkheid spelen voor ons een belangrijke rol, hier gaan we nader op in bij de ouderbetrokkenheid.
Uitdaging, creativiteit en eigenaarschap
Ook houden wij rekening met de individuele verschillen ten aanzien van de instructie en de verwerking van de leerstof. Wanneer een leerling in staat is zelf verantwoordelijkheid te nemen voor zijn leren, kan hij of zij blijven leren (Konings, 2018). Dan krijgt hij of zij alle ambitie om zijn of haar doelen waar te maken. Je leert op onze school creatief om te gaan met uitdagingen en je eigen leerproces.
In ons onderwijs aanbod is er veel ruimte voor kunst en cultuur. Het is voor ons belangrijk dat de leerling zich persoonlijk ontwikkeld, want daar gaat het ten slotte om. Op welke manier dit het beste kan, is voor iedere leerling anders. Samen met de leerling stippelen we een goede route uit, zodat het talent van de leerling optimaal wordt benut.
Kinderen moeten eigenaar zijn van hun eigen leren, zelf duidelijke doelen stellen en daarover communiceren en verantwoording afleggen. In deze dynamische en veranderende samenleving waarin wij nu leven, is een uitdaging op ieder niveau vindbaar (Onze Leerkracht, 2018). Echt eigenaarschap betekent het beste uit jezelf halen. Samen met anderen blijven leren en ontwikkelen is een continu proces. In de 21e eeuw is het namelijk van groot belang dat iedereen blijft leren.
Didactische visie
Vernieuwend onderwijs
Het onderwijs op onze school is vernieuwend omdat het aansluit op de leerbehoeften van onze leerlingen. Volgens Van de Griend (2018) willen leerlingen ervaren, experimenten, weten waarom het werkt, ze willen vraagstukken beantwoorden en die ontdekkingen kunnen delen. De leerlingen komen zelf met deze vraagstukken en waar nodig maken ze gebruik van de deskundigheid van de leerkracht. De leerkrachten op onze school hebben als doel om het onderwijs vorm te geven vanuit de behoeften van de leerlingen. Enkele voorbeelden:
- Het doel van de activiteit is vooraf duidelijk
- Het leerproces is TOP-down:
bij TOP-down laat je eerst het grote geheel zien, waar je naar toe wilt en daarna ga je aan het werk in stapje
- Stimuleren van kritisch denken
- Ruimte voor creativiteit
- Autonomie van iedere leerling
- Inhaken op wat de leerlingen intrinsiek motiveert
Op onze school is ook plek voor (hoog)begaafde leerlingen. Wij hebben binnen de school een plus klas opgericht waar deze leerlingen uit verschillende jaargroepen vanaf groep 5 samenkomen om te werken aan zelfbedachte leerprojecten. Deze projecten zijn alleen bedoeld voor leerlingen in de plusgroep. Dit doen zij elke vrijdag van de week, hierbij is het belangrijk dat deze kinderen ruimte krijgen om out of the box te denken. Dit is wat zij nodig hebben. Hierdoor sluiten we aan bij de uitdaging die deze kinderen nodig hebben. (Hoog)Begaafde kinderen zijn anders en worden vaak niet begrepen, echter weten wij dat er niks mis is met deze kinderen (Van de Griend, 2018). Deze kinderen denken en leren anders, daar hoort ander onderwijs bij en daarom bieden wij dit als school aan in onze plus klas.
Adaptief onderwijs
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoeften van de leerlingen. Adaptief onderwijs is aanpassend onderwijs aan verschillen tussen leerlingen. Geen enkel kind is hetzelfde en dus zijn er ook verschillen tussen kinderen als het gaat om de meest effectieve manier van leren (Kennisplatform Wij-leren, 2018). Volgens Strikwerda (2018) kent adaptief onderwijs 3 belangrijke pijlers:
- Relatie: leerkrachten werken aan het opbouwen van een relatie met iedere leerling. Een kind komt beter tot leren wanneer het zich veilig voelt in de klas.
- Competentie: in ons onderwijs zorgen wij ervoor dat kinderen succeservaringen behalen. We leggen daarbij extra de nadruk op dingen die goed gaan, dit versterkt het zelfvertrouwen van de leerlingen en geeft ze een gevoel van competentie. Ze kunnen iets!
- Autonomie: voor elke leerling is het fijn dat zij zelf hun leerprocessen kunnen bepalen, dus is het belangrijk dat wij in ons onderwijs de leerlingen keuzemogelijkheden geven. Wij noemen dit ook wel autonomie!

Maak jouw eigen website met JouwWeb