Visie ouderbetrokkenheid
Basisschool Het gouden ei wil een laagdrempelige school zijn die nauw samenwerkt met ouders. Een optimale betrokkenheid is namelijk van direct belang voor het onderwijs aan de kinderen. Betrokken en actieve ouders zijn dan ook van groot belang (OBS Het Wooldrik, 2018).
Waarde ouderbetrokkenheid
Klaver (2013) zegt: ‘Of de achtergrond van een ouder nu gemakkelijk past bij de school of een hele andere is, iedere ouder en ieder kind is een persoon met een eigen geschiedenis’ (p. 15). Oftewel je kunt niet zomaar van een ouder aflezen wat zijn specifieke beelden zijn als het gaat om school. Daarom zien wij het als onze taak om bij ouders open en geïnteresseerd navraag te doen naar hun wensen en mogelijkheden als het gaat om de relatie tussen ouders en school. Dit is belangrijk omdat onze school in een multiculturele wijk staat waar er veel verschillende soorten ouders zijn. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk dat onze leerkrachten de ouders informeren over het positieve effect van hun participatie en betrokkenheid bij de school(carrière) van hun kind. Om deze reden nodigen wij ouders in de school uit en laten wij het merken dat wij het fijn vinden als de op die uitnodiging ingaan. Als leerkrachten maken wij duidelijk dat wij hetzelfde belang hebben als ouders en dat een goede relatie tussen leraren en ouders de schoolcarrière van de leerling ten goede komt. ‘Dit geeft de ouders de gelegenheid om, waar nodig, de eigen verwachtingen bij te stellen en de invulling van hun rol aan te passen aan het belang van hun kind’ (Klaver, 2013, p. 16).
Vanaf de eerste kennismaking hebben wij oog en oor voor de ideeën en beelden van ouders over onderwijs. Door de ervaring van de ouders, met betrekking tot onderwijs van hun kinderen op de basisschool, serieus te nemen en belangstelling te hebben, leer je de ouders kennen en geef je als leraar ruimte voor verschillen. Hierdoor proberen wij een basis te leggen van vertrouwen. Wij vinden het effectiefst om dit meteen vanaf het begin van de schoolcarrière van hun kind te doen, zodat je een goede start maakt. Dit doen wij door inloopochtenden, koffiemomenten en kijkavonden in de groepen 1 en 2. Vanaf groep 3 vervallen de inloopochtenden. Als ouders een afspraak willen maken met de leerkrachten, kan dit telefonisch of voor/na schooltijd. De koffiemomenten, kijkavonden, deelname aan schoolactiviteiten blijven in groep 3 tot en met 8 terug komen.
Oudergesprekken
Een goed werkende relatie tussen ouder en leraar geeft het kind een goede uitgangspositie en brengt rust met zich mee. Het kind krijgt ook een relatie met de leraar. En wanneer ouders en leraar een relatie hebben, kan er een driehoek ontstaan. Zitten er kinken in de communicatieve kabel tussen ouder(s) en leerkracht, dan komt het kind in een loyaliteitsconflict. Een loyaliteitsconflict is een innerlijke strijd die kinderen voeren omdat ze het gevoel hebben niet trouw te kunnen of te mogen blijven aan ouder(s) of de leraar (Laarakker, sd). Aan de hand van deze theorie kiezen wij als school ervoor om vanaf groep 5 driehoeksgesprekken te voeren. De leerling presenteert tijdens dit gesprek zijn ontwikkeling aan de ouder, met ondersteuning van de leerkracht.
Bij de oudergesprekken en driehoeksgesprekken zijn waar nodig professionele tolken aanwezig die kunnen helpen met het begrijpen van de informatiewisseling tussen leerkracht en de ouder.
Glans-techniek
Wij kiezen er als school voor om gebruik te maken van de Glans-techniek van Marja Klaver. De techniek helpt leerkrachten een excellente relatie op te bouwen met elke ouder. Met de Glans-techniek zorg je dat de driehoek leraar, ouder, kind optimaal functioneert (Klaver, 2018).
Dit is voor onze school erg belangrijk, omdat de communicatie soms iets stroever kan verlopen door de taalverschillen. Er is gekozen voor de Glans-techniek, omdat deze techniek goed aansluit bij de visie van ouderbetrokkenheid op onze school. We willen er namelijk voor zorgen dat elke leerkracht een goede band opbouwt met de ouders. Daarnaast biedt Klaver (2018) van de Glans-techniek ons nascholing en cursussen aan. Wij kunnen aangeven wat onze problematiek is met betrekking tot ouderbetrokkenheid. De professionele begeleiding is toegesneden op de specifieke problematiek van onze school. Wij zouden graag meer tools willen op het gebied van allochtone ouders.
Medezeggenschapsraad
Als school hechten wij er veel waarde aan als ouders kunnen meebeslissen/denken over de visie, de onderwijskundige koers, de schoolformatie, het financieel beleid, verbouwingen en over veiligheid. Daarom is er aan onze school is een medezeggenschapsraad verbonden, deze bestaat uit 6 leden. Drie leden zijn gekozen uit de geleding van ouders en drie uit het onderwijzend personeel. De zittingsduur is drie jaar. Aftredende leden zijn herkiesbaar, tenzij zij langer dan zes jaar ononderbroken lid zijn geweest. Vergaderingen van de MR zijn openbaar. Op verzoek van de MR woont de directeur van de school de vergadering bij als vertegenwoordiger van het bevoegd gezag. De medezeggenschap overlegt dikwijls met de directeur en kan zo invloed uitoefenen op belangrijke beslissingen die de directeur neemt. De taken, verantwoordelijkheden en rechten van de MR zijn vastgelegd in een reglement.
Taal- en leesontwikkeling stimuleren
Ouders zijn een onmisbare partner in de leesopvoeding. De kans dat een kind uitgroeit tot lezer wordt 5 keer zo groot als ouders een actieve leesopvoeding voeren (Actief ouderschap). Wij beseffen ons dat dit anders is bij allochtone kinderen. Ouders kunnen kinderen aanmoedigen om veel taalcontact te hebben. Door met ze te spreken, voor te lezen, en door contact met andere kinderen en deelname aan buitenschoolse activiteiten zoals sportclubs te stimuleren. Belangrijk is dat ouders hun eigen eerste taal spreken (wij-leren, 2016).
Tijdens de voor- en vroegschoolse educatie (vve) doen wij veel aan interactief voorlezen. Daarnaast worden de ouders uitgenodigd voor bijeenkomsten. In deze bijeenkomsten wordt er door een expert les gegeven hoe je interactief kan voorlezen en worden ouders gestimuleerd om dit thuis ook te doen. Ten tweede bieden wij als school ingesproken prentenboeken aan. Deze kunnen de ouders aan hun kinderen laten zien.
Om ouderbetrokkenheid met betrekking tot de lees en taalontwikkeling van kinderen te stimuleren gebruiken wij de methode TOLK. TOLK versterkt ouderbetrokkenheid bij taal- en denkstimulering. De methode richt zich op ouders van kinderen van multiculturele achtergrond. TOLK suggereert vertalen van de gedachten van het kind in woorden. De klankverwantschap met het Engelse woord ‘to talk’ verwijst naar ‘praten met je kind’. Uit onderzoek is gebleken dat programma’s voor taalontwikkeling op school onvoldoende opleveren. Met TOLK willen wij bereiken dat de effectieve manier van communiceren van hoger opgeleide ouders toegankelijk wordt voor alle ouders. TOLK is een vorm van Video Interactie Begeleiding (VIB). TOLK sluit aan bij wat ouders kennen (hun leefwereld), wat ouders kunnen (praten in je moedertaal dat kan iedereen), en waartoe ze bereid zijn (iets wat past bij de cultuur en agenda) (KLIK-Onderwijsondersteuning, 2008).


Maak jouw eigen website met JouwWeb