Wij streven naar ons eigen ideaal! Wij staan niet alleen, maar samen! 

 

‘’Vroeger had je een identiteit en daar stichtte je een school bij. Nu heb je een school en zoek je er een identiteit bij’’ (Klifman, 2014). Wij hebben geen denominatie. Wij streven naar ons eigen ideaal. 

 

Wij staan voor open toegankelijk onderwijs. Ieder kind, iedere ouder en iedere leerkracht is welkom, er is ruimte voor iedereen. Ongeacht de achtergrond op gebied van cultuur, afkomst of levensbeschouwing. Dit zien wij terug in de woorden van Siebren Miedema. Volgens Siebren Miedema moeten scholen leerlingen uitdagen een brede identiteit te ontwikkelen (Miedema, 2014). Wij betrekken leerlingen, ouders en personeelsleden actief bij de besluitvorming over doelstellingen en werkomstandigheden en stemmen dit met elkaar af. Wij proberen de diversiteit op te zoeken en de kinderen hier met respect mee om te laten gaan. Ook leren wij de kinderen respect te hebben voor elkaars mening en elkaars geloofsovertuiging. Op een school gaat het om persoonsontwikkeling (Miedema, 2014). We willen zorgen voor wederzijds respect. Er wordt aandacht besteed aan de overeenkomsten en de verschillen tussen kinderen. Er wordt gewerkt aan de ontplooiing van elke leerling. Daarbij proberen wij zoveel mogelijk rekening te houden met het unieke van elke leerling. Als school willen wij de leerlingen inzichten bieden zodat de leerlingen zelf kunnen onderzoeken waar ze voor willen staan. Door hieraan te voldoen houden wij ons aan de volgende kernwaarden.

 

De kernwaarden waar wij voor staan zijn;
1. Iedereen hoort erbij ongeacht je achtergrond en cultuur.
2. Wij zien en respecteren elkaar.
3. Wij behandelen elkaar zoals wij dit zelf ook zouden willen.
4. Niet alleen maar samen.

 

Wij maken geen gebruik van methoden. Onze visie proberen zoveel mogelijk over te brengen door vak integratief te werken. We spreken over vak integratie als afzonderlijke schoolvakken tot één leergebied worden samengevoegd. Dit spreek ons aan omdat wij door deze manier van werken zoveel mogelijk onze kernwaarden kunnen benadrukken.

 

Nederland is sterk aan het polariseren. Men wordt steeds individualistischer. Wij proberen hier een tegenbeweging aan te brengen door kinderen samen te laten werken en een saamhorigheidsgevoel op de school aan te brengen. Hier werken wij aan door kinderen coöperatief te laten leren en doormiddel van projecten.

 

Deze projecten vormen wij rondom een geloofsovertuiging. Maandelijks werken de kinderen rondom de verschillende geloofsovertuiging die Nederland rijk is. Hierdoor ontstaat er een wederzijds respect.

 

Ons motto is; ‘’Wij staan niet alleen, maar samen’’. Dit motto komt in de praktijk naar voren doormiddel van de kernwaarden en onze unieke manier van werken.

 

Sinds de tweede helft van de 20ste eeuw wordt Nederland gekenmerkt door een sterke ontzuiling. Daaronder verstaan we de opdeling van de maatschappij op grond van geloofsovertuiging en/ of maatschappelijke opvattingen (https://www.parlement.com/id, sd). Omdat de samenleving is ontzuild kiezen wij er niet voor om een denominatie te hebben. Wij willen de leerlingen kennis laten maken met zoveel mogelijk verschillende culturen en overtuigingen. Op basis hiervan kunnen de kinderen hun eigen identiteit ontwikkelen en ontstaat er wederzijds respect en saamhorigheid. Om samen te blijven wordt er elke maand door een andere groep een maandafsluiting georganiseerd. Dit betekent dat iedere eens in de zoveel tijd verantwoordelijk is voor een afsluiting. De kinderen werken hierdoor samen en leren elkaar te respecteren en te waarderen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb