De Duurzame School

 

Momenteel is het milieu een ontzettend hot item in de wereld. Er worden momenteel teveel fossiele brandstoffen verbruikt en wordt er teveel voedsel verspild. “Als we de planeet leefbaar willen houden, hebben we een nieuwe generatie professionals nodig die duurzaam kan denken.” (ToekomstBehendig, 2018) Daarom zijn wij een duurzame school. Wij willen in ons gebouw en onderwijs rekening houden met het milieu. Hierdoor krijgen de leerlingen tools mee om in hun leven ook te werken aan een goed milieu. Immers: goed voorbeeld doet goed volgen.

 

“Wij hebben als doel om samen bewust en zuinig om te gaan met onze leefomgeving.” (Duurzame Scholen, 2018)

 

Gebouw

Het gebouw waar wij les in geven is klimaatneutraal. Dit wil zeggen dat wij de CO2 die wij uitstoten compenseren. Dat compenseren doen wij door middel van de zonnepanelen op het dak. Tevens is het dak bekleed met plantjes. Die plantjes nemen CO2 op. 

Op onze school hebben wij ook een natuurlijke schoolplein. Hierbij werken wij volgens de principes van Jos Reinhoudt en Anne Jaspers, raadsleden Groenlinks Nijmegen. Op ons schoolplein staan bomen en planten. Er leven ook veel dieren. Het zorgt er ook voor dat de leerlingen leren spelen in de natuur en kennismaken met verschillende planten en dieren die er op ons schoolplein leven. Kinderen kunnen klimmen en klauteren op het schoolplein. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de instandhouding van het schoolplein. Al deze elementen worden ook gebruikt tijdens onze lessen. Het lokt de nieuwsgierigheid uit van de leerlingen. (Jaspers & Reinhoudt, 2014)

 

Onderwijs

In ons onderwijs houden wij ook rekening met het duurzame aspect van de school door in de klas actief bezig te gaan met bijvoorbeeld het scheiden van afval. Ieder jaar wordt er in elke groep een les gegeven over het scheiden van afval. Ook wordt er tijdens de verschillende vakken regelmatig aandacht besteed aan de duurzame school. Zo worden er waar mogelijk ook lessen buiten te geven waarbij de leerlingen leren over de natuur. Hier worden de aspecten van de duurzame school bij gebruikt.

 

Twee keer per jaar houden wij op onze school een groot project waarbij maatschappelijke problemen moeten worden opgelost. Dit doen wij middels onderzoekend en ontwerpend leren. Hier valt te denken aan nieuwe containers ontwerpen voor in de wijk of een oplossing zoeken voor het gemakkelijk afval scheiden bij het wijkcentrum waarbij iedereen op een juiste manier afval scheidt. Deze projecten zijn vaak gecombineerd met meerdere groepen waardoor de leerlingen samen leren werken met elkaar. Aan het eind van zo’n project worden ouders uitgenodigd om te kijken wat uw zoon/dochter in de afgelopen tijd heeft gedaan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb